Tuesday, December 1, 2009

TRADEGI YANG MENYENTAP HATI..

salam..

dahlame kan aku tak update aku nye blog ni..bz skit la
sbb ape bz ni aku cite skit sbbnye..sepatutnye ry aji ni
aku nak gi bjln2 ke pantai timur..kononye nak merase
la kemeriahan ari raya kat tmpt org..gi pun aku nak
smbut anniversary kiteorg yg ke 4 skali..jln2 smbil mkn
katenye..hehehe..tp disebabkan musim ujan yg agak
teruk dan banjir pun same so plan tu mcm hang gitu je
antara pegi dan tak la kiranye kan..tp ikut aku mcm da
mls je nak gi..nak blk jb je rs nye..tp aku tak luahkan
kat suamiku..sbb tgk dia beria2 nak bjln2 ke tgganu n
klntn..

so dipndekkan cite rabu ptg pas keje aku trus la gi cr
mkn sbb tghari aku mkn rt je..lapo gile nak tggu hbs
keje tu..laki aku pun bwkla gi mkn kat fudkot presint 9
tu smntara adik aku bwk ank aku yg sulung gi mndi2
kat kolam..pas mkn tu aku gi la tgk ank aku mndi2 n
suamiku lak gi blk sbb nak anta adik aku lg sorg gi erl..
tggu punye tggu manela laki aku tak smpai2 ke kolam
ni..ati aku pun tiba2 rs tak sdp..mcm ade sumting je
akn blaku..aku da risau da..kejap2 tgk jam..tak lame
tu nmpk suami ku smpai..pstu dia park je kat dpn keta
org smbil kuar jerit2 pggil aku cpt nak blk..ape lg kelam
kabut la aku n adik aku angkut ank2 aku gi keta..dlm
keta laki aku cite adik pmpuan dia (kakcik) acc teruk..
tesepit dlm keta tgh tggu bomba kuarkan..

so...korg bygkan sndri la ek..klu da smpai bomba kene
tlg kuarkan mstila truk kan...blk umh laki aku call ayh
suh call kwn adik pmpuan laki aku tu..pstu kiteorg pun
last minit kemas2 pe yg ptut n pas magrib blk jb...dlm kul
8 kiteorg grak blk jb..kat umh laki aku da nangis dok byg
kan adik dia cmne..laki aku yg lelaki gagah tu pun leh nangis
ni kan plak aku yg mempunyai hati yg lembut.hehehe..
korg bygkan la...eh bp byk bygla kan..tak kesahla...kul 10.30
mlm aku da smpai jb..gile tak gile la laki aku bwk laju...aku
kat sblh ni tak leh nak tdo tgk dia bwk..2 jam stgh je da smpai
jb..patutnya klu ikut biasa bwk plg laju pun 3 jam stgh..mlm tu
smpai kul 2 pg kiteorg duk kat hosp..gile ngntukla...tp sbb pk
keadaan adik ipar aku tu ku gagahkan jua..cume sian kat ank2
aku je la..dlm kul 3 lbh gak br smpai umh n dpt tdo..

so thn ni takdela kiteorg msk2 utk ry aji ni kan..maklumla sume
nye da takde mood nak msk..sib baik mkcik2 suami aku ramai
duk dkt..so mkn ape yg dorg bg je la..tu pun da byk sgt lauknye..
2 ari adik ipar aku duk icu tak sedo..yg geram nye dorg leh hold
dlu nak operate adik aku tu..sumenye disebabkan org lain gune
cable kuat nye..so ape lg tepaksala aku mintak tlg papa aku gune
cable dlm gak..gune cable TMJ punye lg...sp org johor / jb msti tau
ape itu TMJ...da 2 ari tebongkang kat icu br la dorg operate kaki
adik ipar aku tu...sblh kanan masuk besi..kaki sblh kiri lak tekoyak
smpai nmpk tulang sepanjang 15cm..korg byg la lg cmne azabnye.
sib baik takde pendarahan kat kpala..tp disebabkan gegar kuat
kpala dia skang ni dia mcm meracau2 ckp tak betul..kdg2 dia
lupe tak ingt sape2..pekembangan tebaru doc ckp dia da leh kuar
sbb luka sume da kering..cume kpala dia tu amik ms skit..mgkin
kat umh dia leh rht lame..gi pun klu da kat umh sng kit nak jg
almaklumla adik badik laki aku ni dia sorg je pmpuan..

ish..pnjg lak cite nye ye...sorila klu korg boring nak bc..kpd sp yg
bc ni doa2 kanla agar adik aku ni cpt smbuh ye..kpd kwn2 yg
memandu tu behati2 la bile memandu..klu rs ngantuk tu walau
pun skit gi la bnti rht dlu..minum kopi ke..bwk besenam ke dlu..
malang tak bebau tau...pandula dgn cermat..ingtla org tersayang..




ni keta dr belah tepi..tak nmpk teruk kan...


tgk dr blkg pun mcm tak teruk je...

tp bile tgk yg ni..lu pikirla sendiri..ni gmbr di tmpt kejadian..


teruk kan..pnjg umo adik ipar aku...




mane tak patah kaki n luke teruk..tesepit gile seh..



ngeri kan...



tak tau nak ckp punye ngeri tgk..



mekanik tgh tgk boleh tak diperbaiki..



hm...hancur lebur hati tgk..



ni adik ipar aku..tgk tgn dia kene ikat..sbb dia meracau tak
duk diam..bile dtg meracau dia ketuk2 kaki dia yg knn tu
dia kopek2 luka dia sume..cpt sembuh ye kak cik..


tu je la tragedi yg menyentap byk hati..bdk yg baik..peramah..ramai kwn
diuji Allah begini hebat..tp dlm hadis ade bebunyi..Allah takkan menguji
manusia itu lebih dr kemampuan diri sndri..(lbh krg cmnila aku rs..sori
klu slh.)aku tau adik ipar aku ni tabah n kuat smgt orgnye..cume mungkin
disebabkan hentakan yg kuat dia tak stabil lg..hrp2 sumenye kembali pulih
seperti sedia kala...
p/s:klu korg nak tau punyela ramai kwn dia..aritu dkt 60 org dtg serentak
melawat dia..da mcm ade kenduri rsnye..








4 comments:

~aSHa~ said...

subhanallah tgk gambo kete tu pun dah ngeri, kalo ko suh bayangkan dia dlm keadaan kereta tu lagi la ngeri...mmg panjang umur dia..aku setuju dgn ko...tuhan tu menguji manusia mengikut kemampuan seseorang...

ramainye kawan dia kan...mesti dia seorang yg baik hati dan ramah mesra...

wei ko tak cite kejadian eksiden..langgar dgn apa...nti buat entry tu plak ye....cite dari apa yg ko dgr ttg kejadian la...

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

insyallah, semoga kak cik cepat sembuh.. memang ngeri la tengok keadaan kereta tu..

.:fyzz:. said...

ada hikmah di sebalik kejadian ini ..moga kak cik tabah dan sabar menempuh dugaan ini..mmg kengerian la lia aku tgk...kalau tgk kompem orng ingt tak dpt diselamatkan..

mengimbau kejadian yg menimpa aku thn 2004, kemalangan ngeri menimpa aku .sampai masuk icu..naik moto time tuh..kaki aku masuk lam rim moto..byangkan..16 jahitan..ligemen (saraf) kt kaki putus..aku cm orng cacat je time tuh..kencing ..berak diuruskan family...(2 bln 1/2 ) aku cuti ....pastu pegi ortopedik, fisioterapi ..aku sembuh...tidak aku kawin bulan 6(2004) disebbkan xcdent ditangguhkan ke bulan 12 (2004)

chikanozz said...

betul tuh...tuhan menduga kita kerana kita mampu untuk mengatasinya...tapi itulah, saat2 nak menghadapi tu yang ader sampai satu saat rasa dah tak mampu nak tanggung...