Thursday, October 14, 2010

KUALITI ATAU KUANTITI..DARI SUDUT HATIKU..

salam..

izan..aku pnjm tajuk ko ek..jgn mrh tau..bkn aku nak kondem ko..tp aku pun rs tepanggil nak cite skit sebnyk psl kualiti / kuantiti ni..sbb nye aku pun tekena tempiasnye bab kualiti / kuantiti ni..ko tak kesah kan..takyahla nak saman2 aku / nak kondem aku lak ek..sian blog aku yg kerdil ni..dahla tak byk pengikut..klu ko yg femes ni pun kondem aku hbs tutup kedai la aku..hahahaha...tp kan..ade aku kesah kan..huhuhuhu..

ok...cite bab kualiti ni...sape yg tak nak kan anak2 dia bekualiti..tipula klu ade kate aku tak kesah..lg2 di zaman yg serba canggih n moden ni..bdk2 sume pndai2..belumba2 sume nak dpt no 1 dlm kelas..takkan ank kite ketinggalan kan..aku mmg sgt2 nak anak aku bekualiti..terutama dlm bab akhirat ni..dgn mcm2 kes dan gejala yg tgh beleluasa ni..nak sgt dorg dibekalkan dgn ilmu akhirat yg mencukupi..tp tula..kite ni bkn nye sempurna kan..kdg2 tu msti ade yg telepas pndg..yela...da mak pak nye bekeja kan..bile la ms nak bg sepenuh perhatian kat anak2..blk keje da sibuk kat dapur...bile mlm pas mkn da sibuk nak suh anak2 tdo..time cuti tu jela ms yg ade..tu pun kdg2 kite sibuk ngn aktiviti2 lain..

bab kewangan yg sgt2 tinggi skang ni..mmg terasa sgt la..ni br 2 org..nak byr mcm anta ank gi universiti je kan..dlu aku blaja pun takdela byr byk sgt mcm dorg nye byrn..tp tula..nak yg tebaik kenela kite bekorban...klu sblm ade anak tu sll la mkn kat luar..mkn fastfood yg tak bagus tu..tp tu la yg sdp kan..bile da ramai anak ni kenela kurangkan sume tu..ape2 anak2 nye keperluan kene dulukan..aku n suami nye keperluan last skali..klu ade lebih br leh bli..aku klu leh bab anak2 takpela kite belebih..asalkan dorg dpt yg tebaik..aku pun tak nak la anak2 aku merase ssh mcm mane yg aku merase ssh dlu..tp tak bemakna aku nak manjakan dorg dgn memberi ape yg dorg nak..

bg aku la kan..aku lbh suke anak2 aku merase idup ssh..biar dorg blaja idup ssh..sbb nye dlu kan kite idup ssh kite lbh jd org..aku tak kate org yg idup sng tak leh jd org..tp bg aku org yg merase idup ssh lbih menghargai idup dorg...dorg akan lbh akan majukan diri dorg utk dpt yg lbh baik dr yg sblm ni..aku hrp anak2 aku pun bepikiran cmtu..klu nak cite idup kiteorg adik badik 6 org yg ssh ni mmg sdih sgt2..dgn keje papa aku yg tak tetap...mkn pakai kiteorg ckup2 je..bj n ksut sek tu selagi leh pakai kiteorg akan pakai..klu stakat koyak skit2 tu takde hal la..buat tak tau je..kdg2 tu makan telur ngn kcp je..mkn sedulang ramai2..ayam n ikan tu jrg sgtla kiteorg dpt mkn..klu dpt mkn ikan tu seekor akan dibagi 2..smpai la aku kawin aku jd tebiasa mkn skit..smpai laki pelik nape ikan seekor tu aku bg 2 utk mkn..mkn megi 3 bgkus kongsi 1 famili..tp sronok cmtu..kiteorg jd rapat adik badik..smpai skang ssh sng kiteorg same2..klu sorg ssh yg lain akan tlg..walaupun adik badik aku tak sumenye bejaya dgn jayanye tp idup kiteorg sume bhgia..takde susahkan orglain..

cite bab kuantiti lak..tu tepulang pd kemampuan dan rezki masing2...mcm aku ckp kat komen blog izan tu..org mmg suke tanye bile da ade anak bile nak tmbh anak..tp ble da tmbh anak dia bising lak ckp cptnye da ade anak lg..anak kcik lg..sian kat anak la..da rezki kite nak dpt kan..bkn kite tak elak..tp da mmg Allah tentukan nak dpt cpt nak wat cmne..lg pun aku tau..Allah tu lebih tau mane yg tebaik utk kite...dia pun tau kemampuan kite cmne..so klu kite tak mampu lg Allah msti takkan bg lg..tp situasi org masing2 bebeza..mcm dlm tv org yg miskin2 tak beduit tu tp bab rezki anak sgt2 la melimpah ruah..tp kite mane tau kan..dlm ramai2 tu ade sorg yg bejaya leh tlg kuarga..Allah da tentukan pejalanan idup kite..so terima dgn hati yg redha..nak ckp byk pun tak gune..sume tu amanah dr Allah..kite kenela jg amanah yg Allah da bg..

org kate rezki anak2 tu sentiasa ade..ye aku pun pecaye sume tu..Allah mmg da tetapkan yg setiap anak ade bwk rezki yg bebeza2...klu bkn dlm bab duit mungkin dlm bab kebahgiaan..keceriaan..dan aku pun melalui sume fasa tu..dr anak petama..msuk anak ke dua..dan yg bakal anak ketiga mmg aku merase rezki anak2 mmg ade..sbb tu aku terima dgn hati yg tebuka..biarla org nak kate ape kan..walaupun aku agk penat melayan karenah anak2 yg membeso..kdg2 tu tedetik hati tak nak anak ramai2..tp sume tu hanya seketika..bile kite pk kebaikan dan keceriaan yg kite kecapi pastu kite akan lebih redha..

eh..pnjg ek aku mmbebel..aku bkn nak membangga diri tau..jauh skali nak menunjuk2..aku ckp dr hati aku..ape pendapat aku..setiap org ade pendapat masing2 kan..so hrp korg jgn la mrh dgn pendapat aku..tp aku tau..msti ade yg akan ckp ala dia ni..ckp sng la..mmgla Allah da tetapkan sume..tp kite leh rancang...tul tak..tepulang la kan..aku tak kesah..aku tak mrh klu ade org yg mrh / terase ati..mcm aku ckp td aku cume luahkan ape yg aku rs je...aku pun tak pndai nak bekate2..nak mengarang ayat yg boombastik ke..aku main tulis je ni..klu ade yg korg nak tmbh sila la..aku dgn rela hati menerima ape saje kritikan / teguran dr korg sume..sbb kite leh blaja dr kesilapan kan..

okla...da pnjg sgt aku membebel ni...dahla blog kerdil..byk lak cengkadak nye yek..ok kwn2 sume..sharing is caring..no pain no gain...

11 comments:

☆iz-AnN a.k.a cOmOt☆ said...

yeye aku setuju jugak...tunggu lagi 5-6 taun sebelum aku monopaus...aku join ko ek...
skang banyak menda lum setel...hehehe

~aSHa~ said...

aku setuju dgn ko lia...bukannye bererti anak ramai tidak berkualiti kan kan..itu semua bermula dari titik permulaan..didikan agama asas pegangan hidup..anak2 anugerah dan amanahNya..kalo dia nak bg...kita kena terima..buatnye dia tarik pinjaman 'anak' itu...menangis tak berlagu dah kita...nak buat ganti dah tak boleh...tiba2 terikat saluran peranakan sbb nak sekat2 anak..

skrg lia..aku redha je....ada pun ada la..takde pun takpe..ini semua telah ditetapkan..

aku fikir nanti bila dah tua2, bila raya bestnye anak ramai2..seronok je...kan lia..

eh ko ada ym
add aku..

azrisha03

..nOj.. said...

zidah, ko mintak ym lia sbb nk umpat izan ke? kerana dia berlainan pendapat dari korang berdua? hahaha

panjang ko taip ni wei. abes 8 batang keropok aku.

betul ape korang ckp seme betul. kte kena pk mende2 ni bkn dari 1 sudut je. kena tgk dr berbagai sudut. yg penting adelah REDHA. kerana pemberian Allah adelah yg terbaik buat kte. anak ramai ke anak sket ke, ade sebab nye.

.:fyzz:. said...

kah kah..nojah nih..zidah bukan nk mengumpat izan..tp nak mengata sikit2 ja tuh..hehe.gurau aja..
aku tak leh komen bebanyak kang terguris pankreas dn buah pinggang lak..sbb everybody have their own perception..rite?

bagi aku terpulang pd individu la..cam lia..dia suka gitu2 kan.cam aku lak..aku jenis nak anak gap jauh2...ok plz dont kondem me..sbb itu pendpt aku la kan..so by the time aku dpt anak yg kedua nih..insyallah..jika ALlah bagi rezeki..lagi 4 thn baru aku nak anak seterusnya...sekian makasih..

pepun..moga anak2 kita menjadi anak yg terbaik ..soleh dn solehah..dunia dn akhirat..

umilia said...

izan :takpe izan..aku phm..aku klu leh pun nak jarak2 kan anak aku..tp da rezki Allah bg..pstu suamiku pun nak cpt anak..katenye sng da ramai pstu leh rht cpt..hehehehe..

asha :yup btul tu..at least klu dlm ramai2 tu msti ade sorg yg banggakan kite n akan jg kite nnti kan..hrp2 cmtu la..klu leh biarla sume anak2 kite akan banggakan kite n dpt jg kite...aku da add ko dlm ym..cume aku jrg bkk je..

nojah..okla tu..maknanye ko tak bosan bc cerita aku kan..hahahaha..

pijot : yup..setiap org ade persepsi masing2..dan setiap org ade sbb nape dorg nak jarakkan anak dorg..aku tak kesah sume tu..aku sntiasa doakan kebahgiaan kwn2 aku sume..tak kira anak ramai ke anak sikit ke..

har_ris said...

rumusannya adalah...kaji semula pendapatan sekeluarga sebelum mampu untuk memiliki anak ramai....yang pasti kuantiti kena sama dengan pendapatan...jika rezeki tereksiden dan sbgai..tetap bersyukur..jgn sesekali menyesal..sbb anak adalh punca rezeki...byk perkara kena berbalik semula...kualiti atau kuntiti ..mana lebih penting pendapat masing masing....sebab itu org Cha Ya Nun Alif lebih berminat dengan wanita yang pnggul besar sbb ia beranggapan sennag untuk beranak ramai...dan bila anak ramai secara langsungnya ia akan berusaha untuk meningkatkan dan bekerja dgn lebih kuat lagi...wassalam..

umilia said...

en harris : btul tu..ape pun anak2 adela rezki masing2..kite ni cume merancang je..tp Allah yg tentukan..klu anak ramai2 tp tak mampu bg yg tebaik pun ssh gak..tp klu sape2 yg anak yg ramai dan dptla jd kan anak2 yg tebaik tu mmg btul2 superb..yg pntg anak ramai ke tak ramai ke kite ttp berusaha utk majukan diri dan anak2 kite..majula diri utk anak2..hehehehe..

ayang said...

ermm.. setuju jugak.. tiap anak2 ada rezeki dia masing2..
lagi ramai anak, lagi kite kna kerja keras supaya keluarga terjamin kan..

tp kna ingat kerja keras macam mana sekali pun tetap kena luang masa utk anak2 spy mereka xterasa diabaikan.

umilia said...

btul tu ayang..klu sibuk sgt dgn keje tp anak terabai pun tak leh gak..kene seimbang gak sumenye..tu yg kene tgk kemampuan diri tu..

::Mamalyna:: said...

aik...izan tue import laki die komen kat sini ker...

takpe lia, itu rezeki kamu...

Mama AqiL said...

Setiap anak tue ada rezekinyer lia...

kita sebagai ibubapa lah yang membentuk dan mewarnainyer.

mana ada ibubapa taknak bg yang terbaik untuk anak2 dia.