Monday, October 18, 2010

ADAKAH AKU YANG BERSALAH...

Salam..

Di pagi isnin yang serba kekurangan ni lamunan ku dikejutkan dengan benjolan dan lebaman di kepala amsyar..alahai anak..dikau terlalu aktif dan cergas..seperti namamu amsyar yg bermaksud cergas dan lasak..tidak penah penat bermain dan mengacau abangmu..seringkali juga aku jd serigala jadian mengamuk dgn perangai mu...

adakah aku yang bersalah..
salahkah cara kami mendidik anak..
kurangkah penekanan agama dan kerohanian dlm dirimu hai anak..

aku sering disalahkan..bile anak menjadi tidak tentu arah..belari ke sana ke mari..mengacau itu dan ini..org akan bekate..itula..tak pndai jg anak..tak pndai didik anak..betul ke...tepat ke..tp ape yg harus ku lakukan..nak membawa rotan ke hulu ke hilir..utk menjadi cikgu jamilah (cikgu lame aku yg suke bwk rotan ke hulu ke hilir)..

ape la aku ni kan..korg msti tak phm..ape aku merepek pg2 ni kan..hehehehe..sbnrnye ade cite disebalik keluh kesah mak esah ni..klu korg nak tau anak aku amsyar mmg sgt2 la aktif...tak mau nye dia di pegang..suke bebas lepas bagai burung terbang bebas..so arini lepas kuar lif menuju ke pintu aku da pun pegang tgn dia..tp dek kerana dia ni serba serbi laju je makanye bdnnye lebih maju ke dpn..br aku nak bukak pintu seorang makcik lebih dlu membuka pintu dgn jayanya dan tepelanting la anak ku ke belakang smbil teduduk dan menangis dengan kuatnye..

adakah aku yg besalah...ku pujuk2 anak ku...yg makcik tu ade ckp dia mntk maaf..tp aku tak pndg pun..jahat ke aku..disebabkan aku tak pndg dia trus dia salahkan aku..dgn bekate..ni salah awak la ni..tak jg anak tu..biar dia jln sndri..terus aku menjeling dan berlalu..slps tu br aku bepikir..bedosakah aku membuat begitu..

sbnrnye sblm ni ade sorg makcik waja ni sll tego aku..bile dia tgk anak2 ku belari dgn suka hati nye di parking menujuk ke lif..dia dgn slumber dan suara belagaknye bekate eh awak ni tak pndai jg anak ke..dok biar dia lari2..kang keta langgar cmne..aku diam kan aje..kali ke 2 jmpa makcik ni dia tgk anak aku selsema..lantas dia bekata..siannye bdk ni..selsema ye..tak bg dia pakai sweater ke..sjuk kat taska tu..kenela pndai jg anak..jgn bg dia sakit..dan kali ketiga anak aku batuk2..dgn seronoknye dia bekate..ni bg anak2 mkn ape ni..kenela tau anak leh mkn ape tak leh mkn ape..tp sumenye aku tak menjawab..dikuatiri aku akan menjawab dengan nada soprano yg high volume tu..kang tak psl2 aku dpt dosa free kan..so sll nye aku pndg n wat tak tau je..

bile belakunye situasi begini..adakah aku yg bersalah...aduhai..aku penat nak menjawab pesoalan2 yg diberi..dan kerap kali gak aku bekate aku kah yg besalah..skang ni bg mengelak dr ditanye makcik waja ni aku akan elakkan bejumpa ngn dia..klu tak ntah ape lg dia tak puas ati ngn aku...hm...skang ni aku sll ckp ngn suamiku..ni br 2 anak ni..cmne nnti anak ramai..tkut aku tak larat je...tak larat dgr org dok beleter kite ni tau wat anak je kang...huhuhu..

okla..da pnjg beleter...perut pun da meragam bkn mintak diisi tp mintak dikeluarkan isi..hahahaha...so kwn2..taking care k...

4 comments:

*Miss Geli^ said...

anak anak ni tengah nak membesar..memang la dia LASAk skit..
sebab tu kekadang mak pak kena jadi RAKSAKSA..

orang lain plak , takkan sesedap mulut je nak ckp kita tak reti jaga anak kan??

bodo je bila ckp gitu...

biarkan aje lia,mulut dia lantakkan..asalkan ko jaga anak ko elok2 sudah

umilia said...

miss geli : tula kan..sbb tu aku mls nak mnjwb..kang mau gado tarik2 rmbut nnti..hehehehe..

~aSHa~ said...

biasalah perkembangan anak kan....sihat demam..itu kan membentuk bakteria baik...

suka2 dia je nak kata org pandai ke tak pandai...mcm dia pandai sgt..

kadang2 org gini...tgk la nanti...tak anak dia, cucu dia yg lagi dasat lasak...kata org sgt..

ratna said...

byk2 sabar.. itu la cabarannya menjadi ibu. biaq pi org2 yg selalu tegur tu.. tp kita amik iktibar gak la.. tp org2 yg selalu tegur kita ni tak pandai jaga anak tu.. tanya balik kat dia.. ko tu pandai sgt ker.. saya pun pantang gak org ckp gitu kat saya. geram jadinya kan..